Fantastisk, hvad  11-12 årige kan præstere af design, innovation, håndværk, genbrug, fordybelse, stilhed på 3 dage! Et vellykket samarbejde med 5B, Korsager Skole, Brønshøj, en håndværk- og designlærer og bente hovendal, woodnwonder har set “dagens lys”.

GAFL6

Opgave: Hver elev skal designe og lave en væg,- gulv,- eller loftlampe af genbrugsmateriale.

Forberedelse: Over 3 dage samler og medbringer hver elev rent/rengjort emballage fra hjemmet, egnet til design og genbrug.

GAFL10

Formål og læring:

  • Skabe (miljø)bevidsthed om, mængden af affald en familie producerer på 3 dage.
  • Indføring i en innovativ design- og skabelsesproces i tråd med tidens (nødvendige) trend: Recycling og upcycling.
  • At lære Etsy, Instagram, Pinterest at kende som opslags- og inspirationskilder.
  • At gi’ eleverne tid og rammer til at opleve og afprøve hvad en kreativ udviklingsproces er og kan set med designer / kunstners øjne.
  • Designplanlægning. Miljøbevidsthed. Samvær og nærvær i innovative rammer.
  • Fordybelse og kreativt arbejde i stilhed var væsentlig for projektet. 2 x daglige trommerejser fungerede som vejviser til den indre stilhed og skabte samtidig en god ramme for velkendt klasselarm.
GAFL5

Patricia og Ardita – laver begge loftlamper af metal og plasticbøtter viklet i garn og spraymalet.

GAFL2

Carl og Oliver i gang med plasticflasker, juicekarton, plasticstrips, hæftemaskine og koncentration.

Udbytte: Hver dag besvarede eleverne 2-3 skriftlige spørgsmål. F.eks.: “Hvad har du optaget, du er god til”?

Vigtige opdagelser og brugbare erkendelser kom hver dag frem i lyse. Alle fandt nye og gode sider af sig selv og hinanden. De kreative evner blev skærpet og troen på sig selv og egne beslutningsevner voksede. Eleverne fik øje for, hvad genbrug er og kan, også æstetisk. Roen og fordybelsen blev mærkbar bedre som dagene skred frem. Vi trænede fokus og tålmodighed og begge dele gav de fleste aha oplevelser.

Summasummarum: Projekt GAFL version 1, var en udfordring for alle implicerede fordi alt var nyt og uprøvet. Eleverne gik virkelig ind i processerne, og blev både presset, inspireret og opmuntret til at træffe selvstændige og vigtige valg. Alle implicerede slukkede for GAFL stolte, klogere, roligere og trætte…

TAK til skoleleder Peter Aksten, Korsager Skole, håndværk- og designlærer Heidi Søgaard Fredriksen og 5B for 3 udviklende dage og alle de flotte lamper 🙂

GAFL11.Mere GAFL?? – Ja… meget gerne.

Kontakt gerne woodnwonder for en snak, en aftale eller forespørgsel på et tilsvarende projekt med et andet indhold.